Je skvělé vyhrát, přetěžké je vyhrávat

jak pomalým tréninkem plavat rychleji

22.03.2009 17:30

 

Žádné hranice: jak pomalým tréninkem plavat rychleji

Autor: Judson Aungst

Tohle byla má výzva pro letošní sezónu: jak přesvědčit skupinu mladých, trénovaných atletů, překypujících hormony, že na závodech budou plavat mnohem rychleji, když při tréninku budou plavat pomalu a uvědoměle?

V současné době pracuji jako plavecký asistent na Bucknell University, kde trénuji sprinterskou skupinu. Většina mých plavců přišla s vysokoobjemovou tréninkovou zkušeností, kdy instrukce pro sprint zněly nějak takto: "toč to víc" a - moje oblíbená - "plav rychleji", dvě fráze, které jsou mantrou plaveckých trenérů už celá desetiletí. Souhlasím s tím, že potřebují být rychlejší a v žádném případě nemám odpovědi na všechny otázky týkající se rychlého plavání. Přesto jsem zkusil prosadit jiný pohled na sprint, soustředit se raději na účinnost než na intenzitu. Dělal jsem to používáním metody úplného ponoření (MUP), abych vštípil přístup, který se soustředí na počet záběrů - zjistit, jak plavat rychleji s menším počtem záběrů.

Jako trenér na univerzitě jsem měl tu možnost trénovat tyto sportovce denně po dobu sedmi měsíců. To mi dalo dostatečnou příležitost ukázat výhodu tréninku v pomalých rychlostech k tomu, aby moji plavci plavali rychleji. Každý trénink jsme začínali "strečinkovým plaváním", kdy jsem po plavcích chtěl, aby plavali s počtem záběrů na bazén o 2 až 3 nižším než jsou zvyklí. Tím přizpůsobovali svůj nervový systém k odplavání delší vzdálenosti v každém záběrovém cyklu. Pak jsme dělali "šílené točení", kdy jsme se soustředili na udržení dlouhého plynulého záběru při co nejrychlejších záběrech. To jsme prováděli pouze v 6 až 10 záběrech.

Také jsme v průběhu tréninku používali instruktážní video Plavání volným způsobem "jako ryba" MUP a měnili jsme plavecká cvičení každým dnem, abychom rozdílnými způsoby stimulovali nervový systém. Hlavní motiv se typicky skládal ze sestupných sérií s přesně daným počtem záběrů. Každý den se moji svěřenci setkávali s výzvou plavat rychleji, aniž by museli použít větší počet záběrů. Je nespočet způsobů, které si pro rychlejší plavání mohou zvolit - plavat "z kopce", plavat "vyšší" a nebo plavat "potichu".

Trénink končíme podobně, jako jsme začínali - cílevědomým plaváním. Místo typických neurčitých vyplavání používáme tento čas k posílení návyků, které jsme předešlé dvě hodiny trénovali. To je obecný plán denního programu, kterým jsme se řídili během sedmi měsíců.

Dejme sportovcům zodpovědnost za jejich vlastní učení
Přístup MUP mi dovoluje více, než jen učit sportovce, jak odpočívat. Naší snahou je vytvořit učební možnosti pro každý den celou sezónu. Během pozdější části sezóny s velkou radostí sleduji, jak moji svěřenci provádí svá vlastní cvičení bez zřejmých zásahů z mé strany. Neustálé řešení problému, kterým se zabývali v průběhu cvičení, jim dovolil objevit cestu ke sebezlepšení a nyní jsou na této cestě neomylně každý den. Zatímco spousta trenérů potřebuje použít donucení různých druhů, já se zaměřuji na to, aby trénink byl soustředěný a zajímavý. Připomíná mi to knihu, kdy učitel vede své žáky k mostu, ale nemůže přejít most místo nich - musí to udělat sami.

Chystáme se na naše nejdůležitější závody sezóny. Nejprve se účastníme závodu proti Lehighu a tři týdny nato jedeme na Patriot League Championships, kde plavci z Lehighu obhajují loňské vítězství a na které si brousíme zuby. Díky MUP mohu trénovat "v daném okamžiku" a mohu se soustředit na to, co je důležité právě teď místo znepokojování se, jestli jsme za posledních sedm měsíců udělali vše. Přivedl jsme tyto plavce k mostu a zdálo se, že jsou připraveni most přejít.

Předchozí odstavec jsem napsal čtyři týdny před Patriot League Championships, což je nejdůležitější závod pro Bucknell University.

Výsledky byly lepší, než jsem já nebo kterýkoli z mých plavců předvídal. Jak muži, tak ženy porazili Lehigh a já mohl své plavce vidět, jak opravdu závodí, kdy mají. Na Patriot League Championships zvítězili muži i ženy a bylo to vůbec poprvé, kdy jedna škola zvítězila v obou kategoriích. Bylo neuvěřitelné sledovat sportovce, se kterými jsem strávil sedm měsíců. Náš pomalý a promyšlený trénink převedený k vítězství na 50 a 100 volný způsob pro muže i ženy.

Soustředění na pocit, ne čas
Během společné závěrečné přípravy na závod jsem svou energii soustředil na to, jak udržet mé svěřence co nejvíce uvolněné. Nedávali jsme žádný důraz na čas; naše pozornost byla zaměřena na zážitek z každého plavání. Odložil jsem stopky a sledoval pouze kvalitu pohybu - snadné plynutí při vysokých rychlostech. Před mistrovstvím se plavci každý den připravovali pomocí sérií plaveckých cvičení a plavání podle jejich výběru. Když každý z nich cítil, že "tam jsou", plavali krátké, opakované série, obvykle rychlých úseků, kratších než 25 yardů, aby naladili nervový systém na závodní tempo. Neměli jsme žádné pravidlo; řekl jsem jim, ať plavou cokoli, aby se cítili dobře. Nic se neměřilo, vše bylo o pocitu z vody.

Náš přístup ostře kontrastoval s jinými týmy. Jejich trenéři neustále vyvolávali časy; jejich plavci téměř zuřiví ve svém boji dokázat rychlost. Když závod opravdu začal, měl jsem radost ze sledování uvolněného a připraveného týmu plavajícího k vítězství.

Po závodě jsem mluvil s Peter Garvinem, který vyhrál 50 a 100 yardů volným způsobem. Řekl mi, že náš přístup mu umožnil soustředit se na pocit z jeho nejlepšího času. To byl velký rozdíl z přístupu, který zažil dříve, kdy se soustředil pouze na čas. Před závodem si představoval čas 20.90 a byl by šťastný, kdyby ho dosáhl. Pouhou změnou zaměření se na to, co jsme cvičili, byl schopen plavat za 20.52. To mu pomohlo překonat strop, který si v sobě sám stanovil. Toto velmi často omezuje mnoho sportovců - myslí na to, co by mohli a nemohli, místo aby využili plně svého potenciálu. Soustředění se na to, co děláte místo na výsledek, vám dovolí dosáhnout toho, o čem jste ani nesnili. Pro mě se sen stal skutečností, když jsem mohl sledovat úspěch osobností, které jsem měl možnost trénovat.

Judson Aungst trénuje s Total Immersion už pět let a principy MUP úspěšně používá s plavci všech výkonnostních úrovní. Judson Aungsta můžete kontaktovat na jaungst@bucknell.edu.

Kontakt

Jiří Urban

tuhykk@seznam.cz

OTROKOVICE
765 02 Česká republika

MASTERS - veteráni
+420 728 524 888 J.Urban
+420 703 535 060 J.Janoušek
+420 775 627 572 Z.Plesarová
+420 608 224 946 F.Uhlík

předseda atletického oddílu
+420 605 155 155 A.Prudký
místopředseda
+420 605 410 260 P.Beznoska

Vyhledávání

SSCO --  Speed skating club Otrokovice

ZLÍNSKÝ KRAJ MĚSTO OTROKOVICE ČAS JISKRA

TOPlistTOPlist

 

 

OTROKOVICE


 

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode