Je skvělé vyhrát, přetěžké je vyhrávat

Běháte ? Budete žít déle

07.10.2009 11:41

Cvičení výrazně snižuje úmrtnost starších lidí

Míra úmrtnosti starších osob, které mohou být zařazeny do kategorie lidí s dobrou fyzickou kondicí, je poloviční oproti lidem bez kondice. Vyplývá to z dlouhodobé studie amerických výzkumníků, jejíž výsledky byly zveřejněny v časopise Circulation.
Cvičení prodlužuje lidský život bez ohledu na rasu či finanční příjmy.foto: Profimedia.cz

Cvičení prodlužuje lidský život bez ohledu na rasu či finanční příjmy.

Průzkum, který zahrnul přes 15 000 amerických vojenských veteránů, je dosud nejrozsáhlejší ze všech obdobných. Jednoznačně ukazuje, že cvičení prodlužuje lidský život, a to bez ohledu na rasu či finanční příjmy.

"Poselství je jednoznačné - cvičení má vliv na každého bez ohledu na rasu nebo příjmy," řekl Peter Kokkinos, ředitel testovací a výzkumné laboratoře v lékařském centru pro veterány ve Washingtonu.

Výzkum se týkal 6 749 černochů a 8 911 bělochů ve věku mezi padesáti a sedmdesáti lety, kteří se od května 1983 do prosince 2006 podrobovali standardním zátěžovým chodeckým testům. Měli za úkol cvičit tak dlouho, až se u nich začala projevovat únava, která mohla dokonce hraničit se srdečními potížemi. Každý z testovaných byl sledován v průměru sedm a půl roku a všichni byli rozděleni do skupin podle výše příjmu a podle různých možností přístupu k lékařské péči. Obecně byli rozděleni do kategorií nízká kondice, mírná kondice, dobrá kondice a velmi dobrá kondice.

Výzkumníci zjistili, že míra úmrtnosti mužů středního věku s dobrou kondicí je poloviční ve srovnání s těmi, kteří při zátěžových chodeckých testech vykazují nízkou kondici. U mužů s velmi dobrou kondicí je riziko úmrtí až o 70 procent nižší než u těch s nízkou kondicí.

Peter Kokkinos tvrdí, že k dosažení dobré kondice není vůbec zapotřebí najímat osobní trenéry či vstupovat do nejrůznějších fitness-center.

"Všechno, co potřebujete, jsou dvě až tři hodiny rychlé chůze týdně," uvedl. Podle Kokkinose je půl hodiny rychlé chůze pět až šest dní v týdnu zcela dostatečných k tomu, aby se muž středního věku během několika měsíců dostal z kategorie "nízká kondice" do kategorie "velmi dobrá kondice.

Autoři:

  •  iDNES.cz
  •  ČTK

Běháte? Budete žít déle

Pravidelné běhání zpomaluje proces stárnutí, tvrdí nový výzkum Stanfordské univerzity, která sledovala přes 500 starších lidí po dobu jednadvaceti let. Senioři se díky běhu potýkají s menším množstvím zdravotními potíží a mají dokonce delší život než lidé, kteří neběhají.
Pokud si chcete vybrat jen jediný pohyb, měl by to být podle vědců běh.foto: Profimedia.cz

Pokud si chcete vybrat jen jediný pohyb, měl by to být podle vědců běh.

Několik posledních dekád se přitom běh jako sport příliš nedoporučuje, a to kvůli příliš velké zátěži kloubů a páteře. Výsledky longitudinální studie, zveřejněné zveřejněné v srpnovém čísle magazínu Archives of Internal Medicine, však toto rozšířené přesvědčení vyvrací.
"Pokud bych měl vybrat jednu jedinou věc, která starším lidem skutečně pomáhá zpomalovat proces stárnutí, je to běhání," řekl jeden z autorů studie, profesor James Fries.

Výzkum vlivu běhání na zdraví seniorů začal v roce 1984. V té době se mnoho vědců domnívalo, že intenzivní cvičení starším lidem spíše škodí, hlavně kvůli riziku zlomenin a ortopedických problémů.

Fries a jeho kolegové však měli odlišnou hypotézu: pravidelné aerobní cvičení, zahrnující především běhání, zlepší život ve stáří.

"Cvičení přitom nemusí přímo prodloužit délku života, ale v každém případě zvýší jeho kvalitu, a to tím, že zaručí větší pohyblivost," dodal profesor Fries.

Friesův tým sledoval 538 lidí starších 50 let, kteří pravidelně běhali, a srovnával je se skupinou stejně starých lidí, kteří se běhu nevěnovali. Obě skupiny po dvacet let vyplňovaly dotazník, který zjišťoval úroveň jejich různých schopností vykonávat běžné každodenní aktivity: chůzi, oblékání, vstávání ze židle nebo zvedání předmětů ze země. Během výzkumné periody zemřelo 34 procent neběžců oproti 15 procentům běžců. "Běžci" uváděli také podstatně méně obtíží ve vykonávání sledovaných denních činností.

Na počátku studie běželi senioři v průměru čtyři hodiny týdně. Po 21 letech se čas běhu zmenšil na průměrných 76 minut týdně, ale stále bylo možné vypozorovat zřejmé pozitivní efekty na zdraví.

"Přínos běhání pro zdraví starších lidí je mnohem větší, než jsme si mysleli," říká James Fries.
Dodává však, že tajemství netkví pouze v běhu samotném, ale v tom, že lidé, kteří se mu věnují, mají lepší návyky a životní styl jako takový.

Ve skupině seniorů-běžců bylo méně úmrtí pramenících z kardiovaskulárních problémů. Úmrtí způsobená rakovinou, neurologickými onemocněními nebo infekcemi byla v obou skupinách přibližně stejně četná.

A co je důležité: běžci neudávali více problémů s klouby než neběžci. Tým profesora Friese tedy tvrdí: běhání je pro starší lidi bezpečný a žádoucí typ sportu.

Závěry studie korespondují s jiným americkým výzkumem, zveřejněným v časopise Circulation. Ten  zahrnoval přes 15 000 vojenských veteránů a jednoznačně ukazuje, že cvičení prodlužuje lidský život.

Autoři:

  •  iDNES.cz
  • ima
  • Zpět  →

Kontakt

Jiří Urban

tuhykk@seznam.cz

OTROKOVICE
765 02 Česká republika
SKYPE: atleturban

+420 728 524 888 J.Urban
+420 776 641 857 J.Janoušek
+420 605 020 263 P.Gybas
+420 775 113 810 F.Tomášek
+420 775 627 572 Z.Plesarová
+420 604 840 836 M. Marčíková
+420 604 636 901 R.Novák
+420 608 224 946 F.Uhlík

Vyhledávání

SSCO --  Speed skating club Otrokovice

ZLÍNSKÝ KRAJ MĚSTO OTROKOVICE ČAS JISKRA

TOPlistTOPlist

 

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode