Je skvělé vyhrát, přetěžké je vyhrávat

Bolesti kloubů

28.08.2009 13:55

Nebojme se stárnutí - Proti bolesti kloubů pomůžou ryby a pohyb

Degenerativní změnu kloubů, takzvanou artrózu, má v padesáti 80 procent lidí. Sedmdesátiletí trpí tímto bolestivým onemocněním ve více než 90 procentech. S velkou pravděpodobností tedy postihne i vás. Přečtěte si, jak mu předejít.

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: archiv Deníku

Artróza je jedna z více než čtyř stovek chorob pohybového aparátu, které označujeme výrazem revma. Revmatické obtíže má zhruba polovina české populace.

„Artróza je nejčastější příčinou bolestí pohybového aparátu, především nosných kloubů, zejména kolen a kyčlí,“ vysvětluje internistka Ljiljana Bojičová, prezidentka Evropské unie lékařů sociálního zabezpečení a pojištění (EUMASS).

A dodává: „Artróza je degenerativní změna v kloubu, kdy je v počátečních fázích poškozena chrupavka, později i kost a přilehlé tkáně.“

Chrupavka se postupně ztenčuje, stává se méně pružnou a následně dochází ke změnám na kostech, na okrajích kloubních ploch se tvoří výrůstky, které dráždí kloubní pouzdro a tím způsobují bolesti v kloubu, a také omezují rozsah pohybu.

Vzhledem k tomu, že je postižen nejen samotný kloub, ale i kostěné tkáně v okolí, mluví lékaři také o osteoartróze.

Na jejím vzniku se podílí genetika, zánětlivá onemocnění, prodělané úrazy a zlomeniny, špatné postavení kloubů a také jejich opotřebování související s postupujícím vě­kem.

Klouby nezatěžujte, ale hýbejte se

Padesátiletá Kateřina ráda chodí na horské túry, při jedné z nich jí však začalo bolet koleno. „Ortoped mi řekl, že mám začínající artrózu a v první řadě mi doporučil, abych zhubla,“ říká plnoštíhlá žena.

„Dělala jsem si starosti, jak shodit nadbytečná kila, když se kvůli kolenu mohu jen těžko pohybovat. Lékař mi vysvětlil, že bez pohybu se můj stav ještě zhorší, protože ochabnou svaly kolem bolavého kloubu.

Doporučil mi proto namísto horských túr šetrnější sporty – plavání a jízdu na rotopedu. Po nějaké době se skutečně bolest nápadně zmírnila,“ popisuje svou léčbu paní Kateřina.

Podle ortopeda Miloše Barrny se toto onemocnění vyvíjí postupně a způsobuje bolesti, špatnou pohyblivost kvůli omezení hybnosti kloubu. Někdy může dojít až tak daleko, že se kloub nemůže ohýbat.

„Za vznik artrózy může kromě jiného nepřiměřená fyzická zátěž, přetěžování kloubů při sportu, zejména vrcholovém nebo při moderních sportech jako je tenis či squash, které klouby zatěžují jednostranně,“ vysvětluje lékař.

Stejně tak kloubům škodí i nedostatek pohybu, nadváha nebo špatné složení jídelníčku. Artrózou nemusí vždy trpět jen lidé vyššího věku. Potíže mívají i lidé mladší, zejména sportovci.

V některých případech bolest kloubů postihuje i děti. Podle odborníků přibývá dětí s potížemi růstu. Ty se projevují bolestí končetin v kloubech, kostech nebo vazech – a to nejen při pohybu, ale i v klidu.

Dítě pak má problémy s pohybem, pokulhává a v noci špatně spí. Ve většině případů je příčinou nedostatek kolagenu.

Prevence by měla začít už v dětství

Pokud je ho nedostatek ve stravě, platí pro děti totéž co pro dospělé – změnit jídelníček a vybrat vhodný potravinový doplněk.

„Tyto medikamenty se nazývají chondroproitetika a mají napomoci ochraně chrupavky. Nástup jejich účinku bývá zpočátku pomalý, poté dlouhodobě přetrvává,“ vysvětluje Tomáš Trč přednosta Kliniky dětské a dospělé ortopedie a traumatologie Fakultní nemocnice Motol.

V pozdějších stadiích lze některé formy artrózy zlepšit lázeňskou léčbou, pokročilé formy, zejména u kyčelních a kolenních kloubů je možné také léčit operativně, kdy se postižený kloub nahradí kloubem umělým – takzvanou endoprotézou.

Podle Ljiljany Bojičové je důležité zaměřit se na příčiny, které ke vzniku artrózy vedly nebo alespoň jejich účinek zmírnit. Prevence by měla začít už v dětství: starat se o harmonický rozvoj postavy, bránit vzniku svalové nerovnováhy a návyku nesprávných pohybových stereotypů, bránit nadváze a udržovat se v dobré fyzické kondici.

 

Jak předejí artróze

Pro prevenci artrózy je důležité často jíst tučné mořské ryby, jako je losos, sleď, makrela, sardinky, treska či platýs. Jsou totiž zdrojem nezbytných omega-3 nenasycených kyselin.
Dále by se v jídelníčku mělo objevovat čerstvé ovoce 
a zelenina bohaté na antioxidanty, zejména brokolice, mrkev a řapíkatý celer.
Vhodné je také avokádo, ořechy, slunečnicová semena, která obsahují vitamin E, a celozrnné výrobky se selenem.
Nejméně vhodné je bílé pečivo, cukr a instatní pokrmy.

ZDENA LÍKAŘOVÁ

Kontakt

Jiří Urban

tuhykk@seznam.cz

OTROKOVICE
765 02 Česká republika
SKYPE: atleturban

+420 728 524 888 J.Urban
+420 776 641 857 J.Janoušek
+420 605 020 263 P.Gybas
+420 775 113 810 F.Tomášek
+420 775 627 572 Z.Plesarová
+420 604 840 836 M. Marčíková
+420 604 636 901 R.Novák
+420 608 224 946 F.Uhlík

Vyhledávání

SSCO --  Speed skating club Otrokovice

ZLÍNSKÝ KRAJ MĚSTO OTROKOVICE ČAS JISKRA

TOPlistTOPlist

 

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode