Je skvělé vyhrát, přetěžké je vyhrávat

Testosteron

04.05.2009 19:32

 

Testosteron!

l text: JORDANA BROWN, JIM STOPPANI l foto: BORIS BÁRDOŠ


Jak efektivně zvýšit hladinu mužského pohlavního hormonu?

68_havlik.jpgProč nepodpořit účinnost tělesného testosteronu? Máme k dispozici čyři následující strategie, které vám pomohou získat ještě větší objemy a sílu. Někdy stačí opravdu jen malá pomoc a dosáhnete svého cíle. Testosteron je anabolický hormon, který buduje svalstvo, snižuje tukové zásoby, zvyšuje sílu a duševně vás podpoří při překonávání vah v posilovně, abyste dosáhli vytčených cílů. Jde samozřejmě o to, aby hladina testosteronu v těle byla co nejvyšší. Když však vyprodukujete řekněme 1000 nanogramů tohoto hormonu a vaše tělo je neumí přemístit do každičké svalové buňky, cenný testosteron tím vlastně ztrácíte. Naše čtyři suplementační strategie vám pomohou vytvořit ty nejlepší podmínky k tomu, aby váš testosteron opravdu plně fungoval.


1. STRATEGIE:

Zvyšte citlivost androgenních receptorů

Jednou z cest, jak podpořit účinnost tělu vlastního testosteronu, je zvýšit počet receptorů, pomocí kterých lze testosteron navázat do buněk. Je to podobná strategie jako na letišti s několika přistávacími drahami, aby na něm mohlo přistát co nejvíce letadel.


POTRÉNINKOVÝ SYROVÁTKOVO-SACHARIDOVÝ KOKTEJL

Doporučujeme přijímat 40 g syrovátkového proteinu a 40–100 g rychle využitelných sacharidů po tréninku, aby se bílkoviny i sacharidy dostaly co nejrychleji do svalů, v nichž se vyprázdnily zásoby glykogenu. Jak to ale souvisí s testosteronem?

Konzumace potréninkového jídla tohoto složení má za následek pokles hladiny testosteronu v krvi, jak prokázala studie v Medicine and Science in Sports and Exercise (říjen, 2006). Jste překvapeni? Stačí se tedy po tréninku jen správně najíst a už klidně můžete odpočívat, aniž byste se museli strachovat, že jste na nesprávné cestě? Na University of Connecticut ve Storrs však zjistili, že osoby, které vypily po tréninku v posilovně proteino-sacharidový koktejl, zaznamenaly nárůst hladiny testosteronu, který se dostal z krve do svalových buněk. To vysvětluje pokles hladiny testosteronu v krvi. Současně zjistili zvýšený počet androgenních receptorů, které jsou součástí svalových buněk, na které se naváže testosteron, aby mohl plnit svoji úlohu, tj. podporovat svalový růst. Čím máte těchto receptorů více, tím více testosteronu přejde z krve do svalů a využije ke svalovému růstu.

TIP: Přijměte 40 g syrovátky a 40–100 g rychle využitelných sacharidů bezprostředně po tréninku, kdy je hladina testosteronu v krvi vysoká. Další denní dobou, kdy je testosteron přirozeně zvýšený, je období kolem ranního vstávání. Jakmile ráno vstanete, doporučujeme si vzít 20–40 g syrovátky a 20–40 g rychlých sacharidů (nebo ovoce s podobným obsahem sacharidů) ve formě koktejlu, abyste úplně zastavili noční katabolismus a přemístili testosteron do svalů, kde začne působit.


KARNITIN

Karnitin je jednou z velmi oblíbených látek, jejichž hlavním posláním je dopravovat tuky do buněčných mitochondrií (to jsou jakési buněčné elektrárny), kde se spálí na energii. To vysvětluje, proč byl karnitin vždycky tolik populární jako suplement na spalování tuku. I od karnitinu však můžeme také očekávat, že bude podporovat účinek testosteronu. Zmíněná studie z University of Connecticut také sledovala vliv karnitinu na počet androgenních receptorů a zjistila, že i suplementace karnitinem zvyšuje jejich počet ve svalových buňkách. Když do suplementačního plánu zařadíte tento tradiční spalovač, dosáhnete rychleji vyrýsování břišního svalstva a současně ještě zvětšíte objem svých svalů.

TIP: Suplement s obsahem 1–3 g karnitinu ve formě L-karnitinu, acetyl-L-karnitinu nebo L-karnitin L-tartarátu užijte hned ráno po probuzení, kdy je hladina testosteronu zvýšená. Dále berte přípravek vždy s předtréninkovým a potréninkovým koktejlem.


2. STRATEGIE

Zvyšte hladinu volného testosteronu

Ne vždycky platí „čím více, tím lépe“. Beze zbytku to ale platí o testosteronu ve svalech. Veškerý tělesný testosteron nebývá plně k dispozici, aby se navázal na andgrogenní receptory, protože jeho část je už nějak v těle vázána. Je však v zájmu vašich svalů uvolnit co nejvíce testosteronu z těchto vazeb, aby mohl začít plně působit.


EURYCOMA LONGIFOLIA
(Malajský ženšen, též Long Jack, Tongat ali)

Jednou z látek, schopných pevně na sebe navázat testosteron, je protein nazvaný SHBG (= pohlavní hormon navázaný na globulin). Jeho úlohou je zajišťovat transport testosteronu napříč tělem. Když bychom náhle o něco snížili jeho tělesnou hladinu, měli bychom k dispozici více volného testosteronu. Malajci věří tradiční lidové medicíně, která umí posílit sexuální výkon. Je to léčivka s exotickým jménem. Když vědci studovali její účinky, zjistili, že skutečně může podpořit sexuální výkon, protože snižuje hladinu SHBG, čímž zvyšuje koncentraci volného testosteronu.

První americká studie s Eurycoma longifolia z roku 2006 porovnávala její účinky s placebem u osob, které intenzivně cvičily. U skupiny, která brala Eurycoma, byla hladina testosteronu o 16 % vyšší než u skupiny užívající placebo. Zpočátku skupina s Eurycoma zaznamenala výrazný pokles hladiny kortisolu, který je provázen nárůstem testosteronu. O tomto jevu se ještě zmíníme později.

TIP: Ráno užijte 100–300 mg Eurycoma a dále potom znovu 30–60 minut před tréninkem a před spaním. Cyklování: berte ji 8 týdnů, pak na 2 týdny její užívání přerušte a pak znovu pokračujte.


FORSKOLIN

Také forskolin je na našem seznamu nejúčinnějších suplementů, a to společně se syrovátkovým proteinem a kreatinem. Proč? Dělá totiž hned dvě skvělé věci najednou: spaluje tuk a ještě podporuje účinky testosteronu. Tato účinná látka z rostliny Coleus forskolii zvyšuje hladinu testosteronu dvěma způsoby. Zaprvé – aktivuje enzym, který hraje významnou roli při tvorbě testosteronu. Zadruhé – štěpí vazbu testosteronu na SHBG, a tím zajišťuje větší příliv volného testosteronu do krve. A funguje to! Studie z časopisu Obesity Research zjistila, že když pokusné osoby braly forskolin po dobu 12 týdnů, snížila se jim hladina tuku v těle a zvýšila hladina testosteronu ve srovnání se skupinou, která užívala placebo.

TIP: Vezměte si 20–50 mg standardizovaného forskolinu 2–3krát denně.

Tohle je pouze část textu. Vedle zde zmiňovaných postupů zvyšování hladiny testosteronů článek přibližuje ještě další dva. Článek v plném znění naleznete v časopisu MUSCLE&FITNESS č. 4/2009 (v prodeji od 30. 3. 2009).

Testosteron

Kontakt

Jiří Urban

tuhykk@seznam.cz

OTROKOVICE
765 02 Česká republika
SKYPE: atleturban

+420 728 524 888 J.Urban
+420 776 641 857 J.Janoušek
+420 605 020 263 P.Gybas
+420 775 113 810 F.Tomášek
+420 775 627 572 Z.Plesarová
+420 604 840 836 M. Marčíková
+420 604 636 901 R.Novák
+420 608 224 946 F.Uhlík

Vyhledávání

SSCO --  Speed skating club Otrokovice

ZLÍNSKÝ KRAJ MĚSTO OTROKOVICE ČAS JISKRA

TOPlistTOPlist

 

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode