Je skvělé vyhrát, přetěžké je vyhrávat

Jak správně plavat a neuškodit si

10.07.2009 19:31

Jak správně plavat a neškodit vlastnímu zdraví. Poradíme vám

Mnoho lidí dělá při plavání závažné chyby. Poškozují si kvůli tomu krční páteř a záda. Navíc se rychleji zadýchávají a mnoho toho neuplavou. Zlepšit způsob plavání je přitom možné během deseti lekcí s lektorem.
Správný styl plavání se můžete naučit v kurzu.foto: Dalibor Puchta, iDNES.cz

Správný styl plavání se můžete naučit v kurzu.

Plavání - prsaPlavání - prsaPlavání - prsaPlavání - prsaPlavání - prsa. Prohlédni fotky
 

"U některých lidí pozoruji na začátku spíše jen náznaky plavání, tedy plavecké pohyby, není to ale plavání. Plavat člověk umí, až když uplave bez zastavení 200 metrů. Pokud toto kritérium nezvládne, je poloplavec nebo neplavec," říká Eliška Silberhornová, lektorka plavání z plaveckého klubu Šipka.

Některým lidem také doporučí plavání lékař. V okamžiku, kdy takový člověk plave špatně, mění se relaxace a rehabilitace v pravý opak.

Nepřítel dobrého plavání? Strach

To, že se učí plavat děti, je celkem běžná záležitost. Velký ohlas ovšem mají i kurzy plavání pro dospělé.

Kolik zaplatíte

Hodina plavání ve skupině vás vyjde minimálně na 90 Kč.

Pokud ale chcete plavat sami s trenérem, částka se pohybuje od 120 Kč za hodinu.

"Divili byste se, kolik dospělých lidí umí plavat jen na mělčině. Jakmile ale mají plavat do hloubky, mají strach a nic neuplavou," říká Silberhornová. Strach je podle jejích slov největší bariérou plavání a odstraňuje se velmi těžko. Vše závisí na důvěře mezi lektorem a plavcem.

Do kurzů se hlásí všechny věkové kategorie, nejvíce lidé mezi dvacátým až třicátým rokem. "Starší lidé chtějí hlavně plavat tak, aby je to nebolelo. Mladší ročníky ale mají spíše touhu být lepší v technice, nedělat chyby a umět plavat rychleji," popisuje Silberhornová.

Vzpomíná, že se do kurzu pro neplavce přihlásil i osmdesátiletý muž, naučit plavat se mu ale nepodařilo.

Špatné dýchání = rychlá únava

Nejčastější chyby, které lektoři z klubu Šipka u lidí vidí, souvisí se špatným dýcháním.

"Dýchání je základ, jestliže dýcháte špatně, nemůžete se divit, že jste rychle unaveni a málo toho uplavete," vysvětluje lektorka Silberhornová.

Pokud vás po plavání bolívají záda a krční páteř, plavete nejspíše stylem "paní Radové", tedy že máte při plavání ve stylu prsa hlavu křečovitě nad vodou. Správně by se mělo vydechovat do vody.

"Představte si, že stojíte půl hodiny s prudkým záklonem hlavy a musí vám být jasné, že je to spíš zdraví škodlivé než prospěšné. Snažíme se proto klienty naučit, aby kombinovali plavecké způsoby prsa a znak. Relaxace při plavání na zádech je nesmírně důležitá, dochází totiž ke srovnání páteře," vysvětluje Silberhornová. 

PRSA
 

Plavání - prsa

U plaveckého způsobu prsa se nejčastější chyba dá popsat jako křivý střih nohama. Pokud jde jedna noha dříve a jedna později nebo jde-li jedna noha křivým směrem, je to špatně. Chybu bývá podle lektorů těžké odnaučit. Vyžaduje to od plavce velké soustředění. Správně musí obě nohy provádět odraz zároveň.

Další chybou u tohoto stylu je, když ruce vyšplouchávají vodu ven a prsty jsou od sebe.

Špatné mohou být i záběry rukama. Paže mají totiž provádět tempo jen po prsa. Lidé ale paže dotahují až dozadu a do široka, což je špatně.

Plavání alá "paní radová", kdy je hlava stále nad vodou, ničí krční páteř. Lidé při tomto chybném stylu nevydechují do vody, což je také špatně.

ZNAK

Plavání - znak

Špatné provedení u znaku je, když jdou ruce vzhůru šikmo do strany od těla nebo šikmo za hlavu. Správně musí jít ruce těsně kolem ucha vodorovně nahoru. Je nutné vnímat vertikální osu těla, v půli těla. Ruce se nemají setkávat.

Druhou chybou je, že místo toho, aby byly nohy rovné a natažené a kmitaly stylem, jako když se nakopává míč, lidé spíše kopají stylem jízdy na kole, nebo nohama provádí tempa podobná plaveckému stylu "prsa".

Další častou chybou u plaveckého způsobu znak je poloha těla. Hýždě jsou příliš nízko ve vodě.

KRAUL

Plavání - kraul

Špatné provedení je, když ruce nedotahují záběr až do konce. Měly by se vytahovat z vody, až když je záběr ukončený.

Ruce lidé kladou špatně křížem přes osu těla nebo je natahují. Přitom by měly být v záběru a pokrčené, měly by jít podél osy těla.

Hlava bývá chybně vystrčena celá nad vodu. Nádech by přitom měl být jen do strany. Nohy musí být při kopání natažené.

MOTÝLEK

Plavání - motýlek

Často se špatně provádí vlnění, hlava zůstává dlouho nad vodou. Když jdou ruce nahoru, hlava by měla být dole. 

ŠIPKA
 

Plavání - šipka

Při správně skočené šipce jsou natažené nohy a ruce. U šipky se často chybně skáče placák.

Kontakt

Jiří Urban

tuhykk@seznam.cz

OTROKOVICE
765 02 Česká republika
SKYPE: atleturban

+420 728 524 888 J.Urban
+420 776 641 857 J.Janoušek
+420 605 020 263 P.Gybas
+420 775 113 810 F.Tomášek
+420 775 627 572 Z.Plesarová
+420 604 840 836 M. Marčíková
+420 604 636 901 R.Novák
+420 608 224 946 F.Uhlík

Vyhledávání

SSCO --  Speed skating club Otrokovice

ZLÍNSKÝ KRAJ MĚSTO OTROKOVICE ČAS JISKRA

TOPlistTOPlist

 

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode